Reisverslag van de laatste reis van "Le Fougueux"
 in dienst van de "Prins Willem"

 

Het is er dus toch van gekomen: "Le Fougueux" verkocht !!

Voor de mensen die er al die jaren aan gewerkt hebben is het natuurlijk wel jammer, maar het geeft toch ook een hoop voldoening, dat het schip verkocht is aan mensen, die er wel degelijk mee gaan varen.
En bovendien een goed doel nastreven : het weer op de rails brengen van ontspoorde mede-mensen.

Voor ons is er de "Naaldwijk" , die nu alle aandacht kan krijgen en waarmee wij net zo veel plezier denken te gaan beleven als met "Le Fougueux."

Op donderdag-avond 12 april 2001 werd losgegooid in Haarlem en na een laatste groet met fluit en vlag aan de Haarlemse Jacht Club werden de bruggen en sluizen van Spaarndam, Buitenhuizen en IJmuiden zonder haperen gepasseerd.
De Hector begeleidde ons tot op het Noordzee kanaal. Prachtig maar koud weer.
In IJmuiden werd de Goede Vrijdag (de dertiende........!) doorgebracht met het verhelpen van een paar kleine electrische storingen, het bunkeren van brandstof en water en het gezamelijk eten in "De Logger", schuin tegenover onze ligplaats. De sfeer kwam er aan boord goed in, want de avond werd zo gezellig dat de meesten van ons maar niet zijn gaan slapen. De enkeling die dat toch probeerde stelde zich tevreden met het idee, dat hij dan toch enigszins uitrustte.
Zo’n stalen bakkie is een goede klankdoos, zeker als alle diesels af staan...........

Zaterdagnacht om 02.45 werd de vaarbemanning, voor zover nodig, gepord met koffie op bed en was het "opstoken" voor vertrek, dat plaats vond in een maan-verlichte nacht, een hemel vol sterren en de zwaai van de vuurtoren, die gebouwen, schepen en vliegende meeuwen om de beurt deed oplichten.
Het achteruit varen lukte zonder de overkant te raken en na een ruime bocht werd "Volle Kracht Vooruit" gegeven.
Het "op de boeien varen" werd bijna letterlijk uitgevoerd doordat een tegenligger wat ruimte nodig had, maar binnen een paar minuten zaten we in de (nú) lome deining van de Noordzee.

Dit was precies de 50-ste keer, dat wij met "Le Fougueux" de pieren van IJmuiden uitvoeren, sinds wij het schip in 1985 voor het eerst na 10 jaar ( bij de Franse Marine uit dienst in 1975) weer eens zoutwater lieten proeven !

Met een lucht temperatuur van net even boven nul was het behoorlijk koud, er was nauwelijks wind, we hadden stroom tegen maar de deining méé, en we hebben een prachtige zonsopgang kunnen bewonderen. En dat juist die éne dag tussen al die dagen met harde wind en regen in !
Het ging gesmeerd en even na 07.00 draaiden we de Nieuwe Waterweg al weer op, het was net een vakantiereisje .
Wij hebben Rotterdam weer eens vanaf de waterzijde gezien, de bruggen werden zonder problemen gepasseerd en met "Volle Kracht" werd de Noord ingevaren totdat wij uiteindelijk in Hendrik Ido Ambacht bij een nog te ontginnen zijhaventje aan de bolders tot rust kwamen.
Sommigen onder ons pinkten een traantje weg, wat natuurlijk niet geheel vreemd is.

De laatste manoeuvres en het handen schudden daarna, zijn op de video vastgelegd en deze worden gevoegd bij de beelden van de allereerste manoeuvres in 1984, zodat de geschiedenis compleet is.

De frikadellen moesten nog op en dat werd geregeld tijdens het wachten op het busje, dat de bemanning in ploegen af zou leveren op het station.

Het was een zeer geslaagde reis met een enorm goede sfeer als herinnering.

 

"ADIEU LE FOUGUEUX"
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Data:
12 april 2001 Haarlem Vertrek 18.42
H.J.C. vlag en fluit 18.50
Spaarndam sluisaankomst 19.11
Vertrek 19.20
Rijksbrug 19.35
Buitenhuizen brug 19.54
IJmuiden Kleine sluis Aankomst 20.34
Vertrek 20.44
IJmuiden, Haringhaven Aankomst 21.00

13 april 2001 IJmuiden, havendienst, gebunkerd

14 april 2001 IJmuiden Vertrek 03.46
,, uit de pieren 04.10
Hoek van Holland pieren 07.20
Erasmusbrug 10.05
Stoeltjesbrug 10.10
Koninginnebrug 10.12
Brienenoord brug 10.22
Alblasserbrug 11.27
Hendrik Ido Ambacht Aankomst 11.34

draaiuren en brandstof verbruik:
hulpmotor 2 (SBGM = Stuurboord GM-diesel) 23,75 uur 366 liter brandstof
Hoofdmotor BB : 5,75 uur Volle Kracht 299 liter brandstof
Hoofdmotor SB : 6 uur Volle Kracht 312 liter brandstof
naar de sleepboot in Haarlem 30 liter brandstof

totaal verbruik : 1007 liter brandstof
===============================

 

NB: Om te komen tot "Volle Kracht"-uren voor de Hoofdmotoren is het aantal minuten dat "Langzaam" werd gedraaid voor 1/3 genomen en het aantal minuten "Halve Kracht" voor 2/3.

 

Aantal omwentelingen van de schroeven:
BB slagenteller : 64.370 SB slagenteller : 67.800

De spoed van de schroeven is 2 meter, als men een slip neemt van 3% en uitgaat van stilstaand water (wind, getijde en stroom moeten dan nog in rekening gebracht worden) dan zou men een afstand afgelegd hebben van : (gem.) 66.000 omwentelingen x 2 meter x 0,97 = 128.040 meter. (128 km)

Uitgerekend in zeemijlen van 1852 meter wordt dat 69,14 zeemijl.

Gegevens van de brug :
In werkelijkheid is 76 zeemijl afgelegd (donderdag 10 mijl, zaterdag 2 mijl tot de pieren, op zee 34 mijl en nog eens 32 mijl naar H.I.Ambacht) met behoorlijk wat stroom tegen.

Op zee hebben we tussen de pieren van IJmuiden en Hoek van Holland in 3 uur en 10 minuten een afstand afgelegd van 34 mijl, dus met een gemiddelde snelheid van 11,33 knopen (zm/uur)

Dit verslag is gemaakt door de Prins Willem Zeeverkenners te Haarlem.